Od 16. juna ove godine u saobraćaju mogu da učestvuju isključivo trotineti koji imaju nalenicu koju izdaje Agencija za bezbednost (ABS).
Polemiku koja se razvila u javnosti da li je za njeno dobijenje potreban i tehnički pregled razjasnila je ABS.
- Za laka električna vozila se ne radi nikakav tehnički pregled, on nije ni predviđen ni definisan - ističu za "Novosti" u ABS.
U javnosti, pogotovo na društvenim mrežama, pominjalo se i da je neophodno da vlasnici lakih električnih vozila imaju polisu osituranja, ali u Agenciji ističu da ni ona nije potrebna.
- Ova vozila se ne registruju već se samo izdaju i postavljaju nalepnice - kažu u ABS. - Nalepnica je trajna, odnosno ne zahteva godišnje obnavljanje.
Prema njihovim podacima, do sada je izdato i postavljeno 7.276 nalepnica za trotinete. Od kada je počela tzv. registracija dvotočkaša u nezgodnoj situaciji su se našli vlasnici koji nemaju tehničku dokumentaciju za vozilo, bilo zato što je nisu dobili prilikom kupovine ili zato što su je izgubili, a bez toga ne mogu da dobiju nalepnicu. Njih u AMSS centrima nezvanično savetuju da odu na tehnički pregled da bi se utvrdile nephodne karakteritike trotineta, a iz tehničkih pregleda su im odgovarali da to ne rade, i da takvo uputstvo nemaju od nadležnih.
Podnošenje zahteva za izdavanje i postavljanje nalepnica obavlja se na 152 lokacije Auto-moto saveza Srbije u 80 gradova širom zemlje. Procenjuje se da u Srbiji ima 250.000 trotineta, što znači da je do sada nalepnicu dobio veoma mali procenat, i vlasnici ovih dvotočkaša se žale da ni zakazaivanje nije jednostavno, jer se radno vreme ovih centara poklapa sa radnim vremenom većine zaposlenih, a na pojedinim mestima se niko ne javlja na telefon i teško je doći do termina. S druge strane, u Agenciji navode da nije veliki pritisak na centre AMSS.
- Ne dolazi se otežano do termina - ističu u ABS. - Izdavanje i postavljanje nalepnice za laka električna vozila se zakazuje zbog obima posla, kako se ne bi stvarale gužve.
U javnosti su se pojavile tvrdnje da se naplaćuje i rezervacija termina za podnošenje zahteva u nekim AMSS centrima u kojima se podnose zahtevi i postavljaju nalepnice, kao i da postoji i utvrđena cena i za tehnički pregled trotineta, koja iznosi 4.000 dinara, a koji, kako se razjasnilo, nije ni potrebno raditi.
Početkom marta donet je pravilnik koji reguliše način izdavanja, vođenje evidencije, izgled i način postavljanja nalepnica, a njegova primena počela je 5. aprila. Kako ističu u Agenciji, uz zahtev za izdavanje nalepnice, vlasnik trotineta treba da priloži i tehničku dokumentaciju za lako električno vozilo iz koje se mogu utvrditi marka lakog električnog vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila, a ova dokumentacija se po pravilu dobija prilikom kupovine trotineta. Potrebna je i fotokopija lične karte ili očitana lična karta, popunjena i potpisana izjava, na propisanom obrascu koja se preuzima na predajnom mestu, dokaz o uplaćenoj naknadi na ime izdavanja nalepnice i dokaz o uplaćenoj republičkoj administrativnoj taksi. Navode i da detaljnije informacije o načinu podnošenja zahteva i potrebnoj dokumentaciji mogu pronaći na internet stranici https://www.abs.gov.rs/rsl/arhiva/3069.
Inače, naknada za izdavanje nalepnice iznosi 2.060 dinara, od čega usluge izdavanja iznosi 1.560 dinara, dok cena obrasca iznosi 500 dinara.
Jagodinci iza Beograđana po prekršajima
Tokom prve dve nedelje kontrole trotineta u saobraćaju, koja je počela 16. juna, otkriveno je ukupno 147 prekršaja vozača lakih električnih vozila, kažu za "Novosti" u MUP:
- Najveći broj otkrivenih prekršaja bio je nenošenje zaštitne biciklističke kacige, ukupno 60, zbog neposedovanja nalepnice sankcionisana su 52 vozača, a zbog nenošenja svetloodbojnog prsluka na kolovozu 26 vozača. Pored toga, otkrivena su i četiri prekršaja kretanja kolovozom na mestu gde je bila dostupna biciklistička staza, tri prevoza druge osobe na trotinetu, jedan prekršaj kretanja osobe mlađe od 18 godina na kolovozu gde je ograničenje brzine 50 kilometara na sat i jedan prekršaj upravljanja trotinetom pod dejstvom alkohola, a u pitanju je srednja alkoholisanost - 0,66 promila.
Kako navode, trećina prekršaja otkrivena je u Beogradu (49), dok je dvocifren broj zabeležen još jedino u Jagodini, gde je sankcionisano 10 vozača.